top of page
Search

Spieren en hun spanning

Spieren en pezen kunnen vervelende klachten geven. Deze tekst is bedoeld om inzicht te krijgen in ons spiersysteem en bewust te worden wat je kan doen om spieren te ondersteunen in herstel. Ons lichaam heeft een kleine 600 verschillende spieren. Als we het lichaam vanuit één geheel gaan bekijken zullen we zien dat de spieren niet allemaal op zichzelf functioneren maar vaak vanuit een spierketen die van top tot teen lopen.


Voorbeeld van spierketens uit : Fascia Mocht je in een spier klachten hebben, kijk dan eens naar de keten waar deze spier onderdeel van is. Het is voor herstel van een spier belangrijk dat de gehele keten vrij is van spanning. Als we een spier nader bekijken dan zien we dat deze omhult is door een dun vliesje. Dat is het fasciale systeem. Deze bindweefselstructuur doordringt en/of omvat alle organen, spieren, botten, vaten en zenuwvezels, en het creëert een unieke omgeving waarin de systemen van het lichaam functioneren. Het is een doorlopende structuur door heel het lichaam. We zijn dus van voor naar achter van links naar rechts en van boven naar beneden verbonden door bindweefselstructuur genaamd fascia. Dit benadrukt nogmaals dat we uit één geheel bestaan en dat het denken in aparte delen ons beperkt. Bewust worden van je spieren Gelukkig hoeven we niet bij elke beweging ons bewust te zijn van welke spieren we moeten aanspannen. Het lichaam regelt dit automatisch. We zijn ons er echter niet van bewust dat we bij staan, zitten (en zeker liggen) een minimale spierspanning nodig hebben. Vaak spannen we onbewust en zeker onnodig spieren in ons lichaam aan. In ons lichaam hebben we (vaak) kleine spieren die dicht bij de wervelkolom liggen die ons rechtop houden. Deze spieren kunnen een constante spierspanning goed handelen. Aan de buitenkant van ons lichaam liggen de grotere spieren. Deze spieren kunnen veel kracht leveren voor lichamelijke activiteit. Deze spieren kunnen een constante spierspanning niet goed handelen. Het is goed om je bewust te zijn van welke spieren jij aanspant gedurende de dag. Als oefening kun je gaan staan en voelen welke spieren je aanspant. Als je onvoldoende in verbinding bent met je lichaam is het soms lastig om te voelen of je bepaalde spieren aangespannen hebt of niet. Het kan dan helpen door de spieren even bewust aan de spannen en vervolgens los te laten. Dit vergroot het bewustzijn. Geef extra aandacht aan de volgende spieren: - je bovenbeenspieren; zijn je knieën van het slot? - je bilspieren; kun je je billen met je handen bewegen. - je buikspieren / middenrif; gaat tijdens je inademing de buik ligt naar buiten? - je nek/schouders; zijn je schouders laag en hangen je armen ontspanning langs je lichaam? - je kaakspieren; zijn je tanden van elkaar af en rust je tong in je mondbodem? Doe deze oefening eens thuis in rust, maar doe deze oefening ook eens als je aan het wachten bent in de rij van een kassa, overleg hebt met een collega of als je aan het koken bent. Waarom zijn die spieren zo gespannen? Vaak als we ons bewust worden van onze spieren en bewust worden van hun spanning, worden we ons ook bewust dat we de spieren veel meer aanspannen dan nodig is. Spierspanning begint vaak functioneel. Zo kan sporten voor spierpijn zorgen, dit geeft kortdurend een verhoging van de spierspanning. 2-3 dagen na het sporten kan een spier meer gespannen voelen, waarna er weer herstel optreedt. Een spier kan zich ook aan gaan spannen om het lichaam te beschermen tegen meer pijn. Een beschermingsmechanisme van het lichaam. Als je door je rug bent gegaan is het handig dat het lichaam zichzelf vastzet om meer schade te voorkomen. Het kan ook zijn dat we onze spieren aanspannen om slanker te lijken of juist breder. Onbewust houden veel mensen hun buik hierom in. Ook op emotioneel vlak maken we onbewust aanpassingen in het lichaam. We maken ons groter, zetten ons schrap, lopen op ons tenen, onderdrukken verdriet en verbijten ons letterlijk. Soms is deze spierspanning nog steeds functioneel. Maar vaak zijn dit oude patronen uit het verleden die onbewust in het lichaam aanwezig zijn.

Hoe verminder ik mijn spierspanning?

Allereerst is het belangrijk om je bewust te worden van de spierspanning en alle onbewuste patronen in het lichaam. In eerste instantie heb je niet door hoe vaak het lichaam onnodig aangespannen is.

Soms kan het helpen om na een bepaalde activiteit (zoals drinken) telkens opnieuw het lichaam te voelen. Anderen vinden het prettiger om ieder uur een signaaltje van de telefoon te horen waarna je met je aandacht naar het lichaam gaat en bovenstaande oefening doet.


Het is ook goed om je bewust te worden welke situaties ervoor zorgen dat je meer spanning opbouwt in het lichaam. In de auto, bij een spannend gesprek, bij je familie, in een winkel etc… Wat heb je nodig om in die situatie meer te ontspannen? Als het niet lukt in die situatie zelf, neem dan daarna tijd om bewust te ontspannen.


Het bindweefsel van ons lichaam wordt gemaakt uit dat wat we eten. Goede voeding is belangrijk voor sterke en soepele spieren. Voeding verdient een heel nieuwe blog en is ook nog eens individueel verschillend.

Heel kort door de bocht: let op met teveel koolhydraten / suikers, zorg voor de juiste vetten en drink voldoende water.

Naast bewustwording en voeding is beweging ook erg belangrijk.

Door voldoende beweging stimuleren we onder andere doorbloeding, aanmaak van collageen en wordt het lichaam warm, wat prettig is voor bindweefsel.

Yoga/rekoefeningen kunnen helpen voor voldoende soeplesse in ons lichaam. Krachttraining kan helpen om de spierkracht optimaal te houden.


Lees naast deze informatie over spierspanning ook over het autonoom zenuwstelsel. Hoe kan je meer ontspanning in het gehele systeem krijgen en hoe kan ademhaling hier invloed op hebben.


Bình luận


bottom of page